مدیریت و درمان بیماری لوک آمریکایی زنبور عسل

درمان و مدیریت لوک آمریکایی زنبور عسل

بررسی اجمالی سریع
بیماری لوک آمریکایی زنبور عسل American Foulbrood (AFB) یک بیماری باکتریایی ویرانگر است که نوزادن زنبور عسل را درگیر آلودگی می کند ، این بیماری توسط لارو پانی باسیلوس "Paenibacillus" ایجاد می شود. این بیماری می‌تواند قوی‌ترین کلنی ها را تحت تأثیر قرار دهد و منجر به فروپاشی نهایی آنها شود. این مقاله نگاهی عمیق به درمان و مدیریت بیماری لوک آمریکایی به شما ارائه کرده و بر اهمیت مدیریت زنبورداران در انجام اقدامات لازم برای مبارزه با این بیماری تأکید می‌کند.

بیماری لوک آمریکایی زنبور عسل از طریق هاگ ها پخش می شود و می تواند از طریق تجهیزات یا قاب های آلوده به کندوها منتقل شود. این بیماری درحال حاضر در تمامی نقاط دنیا گسترش پیدا کرده و می توان آنرا با بوی گوگردی شبیه به تخم مرغ فاسد ، شناسایی کرد ولی باید توجه داشت که این عامل به تنهایی نمی تواند به عناون یک ابزار تشخیصی قابل اعتماد و کافی باشد. علائم این بیماری شامل الگوهای نامنظم تخمریزی ، سرپوش های تیره شده وفرو رفته سلول ها به همراه توده نیمه مایع و قهوه ای رنگ بجا مانده از لاروهای آلوده شده است.

تشخیص زود هنگام برای کمک به کنترل این بیماری بسیار مهم است ، بازرسی دقیق قاب های نوزادان حداقل دو بار در سال، به ویژه در بهار و پاییز می تواند در این خصوص مهم باشد. تست چوب کبریت یک روش تشخیصی میدانی است که برای تشخیص و جداسازی بیماری لوک آمریکایی از سایر بیماری‌ها استفاده می‌شود، اما همین آزمایش نیز باید با تایید آزمایشگاهی همراه شود.

در مبارزه با بیماری لوک امریکایی آنتی بیوتیک هایی مانند اکسی تتراسایکلین ، هیدروکلراید و تایلوزین تارترات (Oxytetracycline ، Hydrochloride ، Tylosin Tartrate) گزینه های درمانی مناسبی هستند ، باید توجه داشت که مصرف و استفاده از این داروها نگرانی هایی را مربوط به مقاومت و آلودگی احتمالی محصولات کندو ایجاد کرده است. رفتار بهداشتی قوی در زنبورها می تواند به کنترل و عدم شیوع بیماری کمک کند، ولی باید توجه داشت که صرفا متکی شدن به رفتار بهداشت کلنی یک راه حل کافی نیست.

برای کندوهای آلوده، گزینه‌هایی شامل پرتودهی برای از بین بردن باکتری‌ها و هاگ‌ها وجود دارد، ولی این روش اغلب برای بسیاری از زنبورداران غیرقابل دسترس است. همچنین سوزاندن و دفن کندو به همراه زنبورهای آسیب دیده نیز در مواجهه با این بیماری توصیه می شود. اقدامات پیشگیرانه شامل مدیریت خوب زنبورستان، تعویض منظم قاب ها، استریل کردن تجهیزات و اتخاذ سیستم های مدیریت می تواند مانع توسعه آلودگی شود.

درمان های نوظهور و جدید مانند فاژ درمانی و کنترل بیولوژیکی برای کنترل این بیماری می توانند گزینه های امیدوار کننده ای باشند ولی این درمان ها هنوز در مرحله مطالعه و تحقیقات قرار دارند. رعایت بهداشت مناسب و هوشیاری در پیشگیری و مدیریت بیماری لوک آمریکایی زنبور عسل برای جلوگیری از تلفات زنبورها در عملیات زنبورداری از اهمیت بالایی برخوردار است.

درباره بیماری لوک آمریکایی زنبور عسل بیشتر بدانید
بیماری لوک آمریکایی (AFB) یک بیماری کشنده نوزادان زنبور عسل است. این بیماری توسط باکتری لارو پانی باسیلوس ایجاد می شود. نوزادانی که به بیماری لوک آمریکایی مبتلا شده اند، در مرحله لاروی یا شفیرگی می میرند. زمانی که عفونت های شدید نوزادان را درگیر کند ، کلنی ضعیف شده و در نهایت بطور کلی از بین خواهد رفت.

چگونه بیماری لوک آمریکایی گسترش می یابد
شیوع این بیماری در نوزادان زنبور عسل ارتباطی با استرس کلنی ندارد و می تواند قوی ترین کلنی های زنبور عسل را در زنبورستان شما را آلوده کند. مدیریت کندوی زنبور عسل و جلوگیری از غارت و ورود اشتباهی زنبورها به دیگر کندوها می تواند از گسترش بیماری لوک آمریکایی جاوگیری کند. این بیماری خیلی مسری نیست، ولی هاگ های باکتری این توان را دارند که الودگی را بین کندوهای زنبور عسل پخش کنند. تعویض تجهیزات در کندوها و استفاده از قاب های آلوده در کندوهای غیر عفونی، از علل شایع انتشار لوک آمریکایی بین کندوهای زنبور عسل است. تجهیزاتی که در کندوی عسل آلوده استفاده می شود و قبل از استفاده بعدی به درستی تمیز نشده اند نیز می توانند اسپورهای باکتری را از یک کندو به کندوی دیگر منتقل کنند.

بیماری لوک آمریکایی چقدر شایع است؟
بیماری لوک آمریکایی در تمام مناطق جهان دیده شده و به طور گسترده ای بخصوص در قاره آمریکا پخش شده است ، شنیدن گزارشاتی از زنبورداران که کل زنبورهای خود را به خاطر این بیماری از دست داده اند غیر منتظره نیست. شناسایی و تشخیص دقیق بیماری مستلزم آن است که موارد مشاهده شده مشکوک را برای دریافت کمک های لازم به مراجع زنبورداری و کشاورزی گزارش دهید.

بیماری لوک آمریکایی چه بویی می دهد؟
این بیماری بوی نامطبوع گوگرد و شبیه بوی تخم مرغ گندیده می دهد و این بو نتیجه مردن و تجزیه لارو زنبور عسل در کندو است. این بوی متمایز کننده ، توسط زنبوردارانی که حس بویایی قوی ای دارند به راحتی قابل تشخیص است. با این حال اشتشمام بو ، شاخص قابل اعتمادی برای پی بردن به وجود بیماری نیست. عدم وجود این بو نیز نشان دهنده عدم ابتلای کندو به بیماری لوک آمریکایی نیست.

علائم و تشخیص بیماری لوک امریکایی
بطور کلی بازرسی کندو فرصتی برای بررسی علائم و نشانه های بیماری زنبور عسل است. بیماری لوک آمریکایی باعث ایجاد طیف وسیعی از تغییرات در کندو می شود که در اولین گام می تواند یک الگوی نامنظم تخمریزی را به ما نشان دهد. الگوی نامنظم تخمریزی به این دلیل است که این بیماری باعث مرگ و تجزیه نوزادان در سلول های سرپوشیده می شود. سرپوش سلول نوزادان آلوده به سمت داخل فرو رفتگی دارد و در مقایسه با سایر سلول های سالم ، تیره تر یا چرب تر است. لاروها در اثر مرگ در سلول های سرپوشیده به توده ای نیمه مایع تبدیل می شوند و رنگ قهوه ای با سایه های مختلف به خود می گیرند. در برخی مواقع شما متوجه خواهید شد که زنبورها سرپوش سلول لاروهای آسیب دیده را سوراخ کرده و سعی کرده اند لاروهای مرده را از داخل آن خارج کنند. باید توجه کنید که بقایای نوزادان آلوده بشدت عفونی هستند.

هنگام باز کردن کندو باید به بویی که از داخل آن می آید توجه کنید. درصورتی‌که لوک امریکایی کلنی زنبور عسل شما را مبتلا کند ، بوی گوگرد را حس می‌کنید که از کندو خارج می‌شود. این بوی بد ، شما را از مرگ و تجزیه نوزادان در کندو که ناشی از بروز بیماری است آگاه می کند. حتی اگر بو به خاطر عفونت نباشد، باید به شما هشدار دهد که کندوی زنبور عسل را برای وجود دیگر بیماری‌های زنبور عسل (آفات و هجوم انگل‌ها) بررسی کنید. بقایای لاروهای مرده مبتلا به لوک امریکایی به سلول ها چسبیده و به سختی از دیواره سلول جدا می شوند. از دیگر علائمی که می تواند به تشخیص بیماری کمک کرد "زبان" شفیره های آلوده است ، زبان آنها اغلب بیرون زده و به سمت دیواره‌های سلول‌های مولد کشیده می شود. 

 بیماری لوک امریکایی زنبور عسل (American foulbrood)
زبان بیرون زده شفیره های آلوده به بیماری لوک آمریکایی زنبور عسل

شاخص های اولیه برای تشخص بیماری
این علائم شامل همان مواردی است که هنگام توسعه آلودگی به شما کمک می کند تا بتوانید وجود بیماری لوک آمریکایی را شناسایی کنید. بین مرحله آغاز عفونت تا مرگ، برخی از شاخص ها وجود دارد که می توانید برای تشخیص بیماری از آنها استفاده کنید. مشاهده این علائم در اوایل عفونت به شما کمک می کند تا از گسترش بیشتر بیماری جلوگیری کرده و آن را کنترل کنید. و این علائم عبارتند از:

   •  نوزادان آلوده از رنگ سفید مرواریدی به رنگ های تیره تر مانند قهوه ای و سیاه تغییر می کنند. در این مرحله برای تشخیص بیماری می توان از تست "چوب کبریت" (در ادامه در مورد آن بیشتر خواهد شد) استفاده کرد.
   •  زمانی که شفیره های درگیر آلودگی می‌شوند "زبان" آنها اغلب بیرون زده و به دیواره‌های بالایی سلول‌های مولد می‌چسبد.

لازم است بدانید که کلنی های ضعیف و قوی هر دو میتوانند مستعد ابتلا به عفونت‌های لوک آمریکایی باشند. حداقل دو بار در سال باید قاب مولد را از نظر بیماری ، بصورت دقیق بررسی کنید. هنگام بررسی قاب از نظر بیماری، هر قابی که برداشته می شود باید هر دو سمت آن بررسی می شود. سلول های لارو تکی روی قاب نیز از نظر علائم بیماری به دقت بررسی شوند. برای جلوگیری از بروز بیماری باید بطور مدام هشیار باشید و این هوشیاری باید در فصول بهار و پاییز بیشتر شود. بازدیدها شامل همه سلول های مولد سرپوش دار و سلول های مولد بدون سرپوش می شود.

تشخیص زود هنگام عفونت ممکن است صرفا شامل لکه بینی در حد دو یا سه سلول نوزاد آلوده باشد. به همین دلیل است که باید به بدشکلی های نوزادان و علائم بیماری توجه زیادی داشته باشید. تشخیص زود هنگام به شما امکان می دهد که بیماری را با وجود جمعیت بالغ موجود در کلنی مدیریت کنید.

شاخص های تشخص بیماری در مرحله پیشرفته عفونت
در مراحل پیشرفته بیماری مرگ نوزادان باعث کاهش سریع تعداد زنبورهای بالغ می شود و در صورت درمان نشدن ، کلنی را بطور کامل از بین می برد. بوی گوگردی که از کندو می آید نشان دهنده گسترش بسیار پیشرفته بیماری و آسیب گسترده به سلامت کل کلنی زنبور عسل است.

تست چوب کبریت برای تشخیص لوک آمریکایی
در این تست ، موارد مشکوک به بیماری لوک آمریکایی تحت آزمایش قرار می گیرند تا مشخص شود که آیا کلنی به بیماری لوک آمریکایی آلوده شده است یا خیر. تست چوب کبریت بهترین راه برای این کار است و امکان تشخیص آسان بیماری را از سایری بیماری ها را فراهم می کند. این آزمایش حتی می تواند بین بیماری لوک آمریکایی و اروپایی تمایز قائل شود.

تشخیص و کنترل بیماری لارو کیسه ای زنبور عسل (Sacbrood)

انجام تست چوب کبریت در تشخیص بیماری لوک آمریکا
لارو مشکوک را شناسایی کنید و یک چوب کبریت را داخل آن فشار دهید و سپس به آرامی چوب کبریت را بیرون بکشید. بقایای نیمه مایع نوزاد مرده به چوب کبریت خواهد چسبید. اگر نخی به طول بین 3 تا 5 سانتی متر بسازند، می تواند نشانی از آلودگی های بیماری لوک آمریکایی باشد. رنگ مایع باید قهوه ای تیره باشد تا مطمئن شوید که در واقع لوک امریکایی است.

پس از مثبت بودن تست چوب کبریت، می‌توانید بطور جدی تر مرگ نوزادان را در کندو بررسی کنید و از آن برای تمایز بیشتر بین بیماری‌های لوک اروپایی و آمریکایی استفاده کنید. در بیماری لوک امریکایی اغلب لاروهای آلوده پس از سرپوش شدن سلول، در مرحله شفیرگی خواهند مرد ولی در بیماری لوک اروپایی اغلب نوزادان قبل از اینکه به مرحله شفیرگی برسند و سلول های آنها درپوش دار شوند در مرحله لاروی می میرند.

در عفونت لوک اروپایی ناشی از Melisococcus plutonius، نخ حاصل از تست توده لارو مرده کوتاه بوده و فقط حدود 1.5 تا 2 سانتی متر کشیده می شود. عفونت لوک اروپایی که توسط Paenibacillus alvei ایجاد می‌شود ممکن است رشته‌های بلندی ایجاد کند که می‌تواند به اشتباه به عنوان لوک آمریکایی ناشی از لارو Paenibacillus تفسیر شود.

آیا نتیجه تست چوب کبریت قطعی است؟
نتایج حاصله از تست چوب کبریت  100% قطعی نیست و لذا نتایج تست باید با آزمایش های آزمایشگاهی که تشخیص بیماری لوک آمریکایی را تأیید می کند، دنبال شود. در صورت مشاهده آلودگی لوک آمریکایی باید سریعا به مقامات محلی گزارش داده شود. همچنین باید به سایر زنبورداران نزدیک خود اطلاع رسانی کنید که شما با بیماری لوک آمریکایی مواجه شده اید ، تا آنها بتوانند هوشیاری خود را در زنبورستان های خود افزایش دهند. و همچنین اگر زنبوردار دیگری در نزدیکی شما گزارش داد که در زنبورستان خود دچار عفونت این بیماری شده است، باید شما نیز هوشیاری را برای بیماری افزایش دهید.

درمان بیماری لوک آمریکایی زنبور عسل
مدیریت بیماری لوک آمریکایی در کندوها شامل اتخاذ تدابیر پیشگیرانه و همچنین اقدامات کنترلی است. هنگامی که کار از مرحله پیشگیری فراتر رفت ، تا زمانی که اطمینان حاصل شود کلنی به سلامت و قدرت باز گشته ، باید درمان کندو را ادامه دهید.

استفاده از آنتی بیوتیک ها در درمان بیماری
كنترل شيميايي لوک آمريكايي يكي از روش هاي درماني براي درمان آلودگی است. برخی از روش‌های کنترل شیمیایی را نیز می‌توان در اقدامات پیشگیرانه گنجاند تا از ریشه‌دوانی آلودگی در کندوها جلوگیری شود. برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها بر بیماری لوک آمریکایی تأثیر می‌گذارند ولی با این حال آنها توصیه نمی شوند زیرا ممکن است استفاده از آنها در منطقه شما ممنوع باشد. مهم است که با مقامات کشاورزی در منطقه خود هماهنگ باشید تا دریابید استفاده از آنتی بیوتیک ها برای کنترل لوک آمریکایی در منطقه شما مجاز باشد.

آنتی بیوتیک هایی که برای درمان بیماری لوک آمریکایی مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از اکسی تتراسایکلین هیدروکلراید (ترامایسین) و تایلوزین تارترات که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا در سال 2005 مورد تایید قرار گرفته است. در حالی که آنتی بیوتیک ها در از بین بردن هاگ های لارو پانی باسیلوس موثر نیستند، اما می توانند گسترش بیماری را در کندوی آسیب دیده کاهش دهند. البته مصرف آنتی بیوتیک ها نیز به دلیل ماندگاری در عسل  باعث ایجاد مشکلاتی می شوند. همچنین باید توجه داشت که استفاده نادرست از آنتی بیوتیک های مختلف در زنبورداری منجر به افزایش مقاومت در گونه های بیماری لوک آمریکایی شده است.

رفتار بهداشتی کلنی در کنترل بیماری
کندوی زنبور عسل به طور مستمر توسط بسیاری از بیماری ها آلوده می‌شود و در نهایت خسارت زیادی به کلنی زنبور عسل وارد می شود. رفتار بهداشتی زنبورهای عسل می تواند به کنترل کلیه بیماری ها و بخصوص عفونت‌های بیماری لوک آمریکایی در کندوها کمک کند. همچنین می تواند زمانی که بیماری در منطقه شما شیوع پیدا کرده در کنترل بیماری به شما کمک کند. برخی از نژادهای زنبور عسل به نسبت بقیه نژادها به کنترل این بیماری واکنش بیشتری نشان داده اند. رفتاری بهداشتی شامل فعالیت زنبورها در برداشتن کلاهک سلول‌های لاروهای آلوده و خارج کردن نوزادان مرده از کندو است و به این ترتیب نسبت به گسترش بیشتر هاگ لاروها در کندو جلوگیری می کنند.با این حال حتی با بهترین رفتارهای بهداشتی در کنترل آلودگی بیماری لوک آمریکایی ، در نهایت اگر شما مداخله نکنید، کلنی شما دچار فروپاشی می شود.

مدیریت کندوی زنبور عسل مبتلا به بیماری لوک آمریکایی
باید توجه داشته باشید که همیشه کلنی آلوده به این بیماری قابل نجات دادن نیست. پرتودهی کندو و تمام اجزای آن باعث از بین رفتن باکتری‌های عامل بیماری‌ها و اسپور لوک آمریکایی می‌شود ولی همه زنبورداران نمی توانند به خدمات پرتودهی دسترسی داشته باشند یا از عهده پرداخت هزینه آن برآیند. اگر گزینه پرتودهی برای شما امکان پذیر نیست، توصیه می شود کندوی عسل آسیب دیده را به همراه تمام اجزای آن و کلنی زنبور عسل بسوزانید و دفن کنید. قبل از سوزاندن ، ورودی کندو را ببندید و مطمئن شوید که همه زنبورها داخل آن هستند. برای اینکار باید یک گودال عمیق حفر کنید و حتی خاکستر کلنی و کندوی سوخته را در آن دفن کنید.

در صورت فراگیر نبودن آلودگی و برای جلوگیری از نابودی کل کندو می توان از سوزاندن جزئی استفاده کرد و برای اینکار کندوی زنبور عسل آلوده به بیماری لوک آمریکایی را از بقیه کندوها جدا می کنند تا فقط جعبه و قاب های آن سوزانده شود. جعبه‌های کندو و سایر قسمت‌های آنرا کاملاً می‌سوزانند تا باکتری‌ها و هاگ‌های مولد از بین بروند.

قرار گرفتن کندو در معرض گاز اتیلن اکسید به مدت طولانی به هاگ های لارو پانی باسیلوس آسیب می رساند ، به طوری که دیگر نمی توانند باعث تجدید بیماری در کندو شوند. ایجاد و تعبیه یک محفظه بسته برای استریل کردن با گاز عالی است. درمان های دیگری که می توانید استفاده کنید شامل تمیز کردن کندو با هیپوکلریت سدیم 3٪ یا فرو بردن قطعات کندو در موم پارافین داغ است.

روش های اورژانسی درمان لوک آمریکایی
امروزه فناوری های جدید در جنبه های مختلف به مدیریت زنبورداری کمک می کنند. دو پیشرفت برتر این فناوری ها شامل
فاژ درمانی و کنترل بیولوژیکی است که چندین راه حل را براي كنترل بيماري لوک آمريكايي ارائه كرده است.

فاژ درمانی
فاژ درمانی از باکتریوفاژها استفاده می کند. اینها ویروس هایی هستند که برای باکتری ها مضر هستند. معرفی فاژهایی که برای لارو پانی‌باسیلوس مضر هستند در کندو می‌تواند به آلودگی پایان دهد. مطالعات و تنظیم دقیق این روش برای کنترل بیماری لوک آمریکایی ادامه دارد.

کنترل بیولوژیکی
برای کنترل بیولوژیکی لوک آمریکایی از باکتری های مفید برای مقابله با لارو پانی باسیلوس که باعث بیماری می شود ، استفاده می شود. محققان در حال بررسی باکتری‌های لاکتوژنیک مختلف هستند که در مقابله با لارو پانی‌باسیلوس نوید بخش بوده‌اند. آنها با موفقیت در شرایط آزمایشگاهی قادر بوده اند بر باکتری ها غالب شوند. در آزمایش‌های صحرایی، عملکرد باکتری‌های آنتاگونیست هنوز توانایی خود را در پاکسازی قابل اعتماد بیماری لوک آمریکایی از کندوی آلوده ثابت نکرده است.

تمیز کردن کندو بعد از عفونت لوک آمریکایی
پس از عفونت کندوی زنبور عسل به بیماری لوک آمریکایی، باید حتما کندو را تمیز کرده و آن را استریل کنید. هاگ لارو پانی باسیلوس می تواند برای مدت طولانی پس از ایجاد عفونت زنده بماند. هاگ ها میتوانند بیش از 50 سال زنده بمانند ، آنها در برابر یخ زدگی و عملیات حرارتی نیز مقاوم هستند. عود کردن بیماری لوک آمریکایی می تواند در نتیجه تمیز نشدن این هاگ ها از کندو رخ دهد. بهترین راه برای اطمینان از عدم ظهور مجدد بیماری، اتخاذ بهترین شیوه های مدیریت زنبورداری است و در این خصوص باید نگاه ویژه ای به ضد عفونی و تمیز کردن سریع کندو قبل از سرایت بیماری به سایر کندوها داشت.

ابزارها و تجهیزاتی که برای کندوها استفاده می‌شوند می‌توانند هاگ‌های لوک آمریکایی را پخش کنند. هنگام کار معمولی در یک زنبورستان با تعداد زیادی کندو، قبل از استفاده ابزارهای مشترک برای کندوهای دیگر، باید آنها را ضدعفونی کنید. این بهترین خط دفاعی در برابر انتقال بیماری ها، آفات و انگل ها بین کندوها است. سفید کننده ها و سایر مواد تمیز کننده و ضدعفونی کننده قوی را نیز می توانید برای ضد عفونی ابزارها استفاده کنید. این مواد برای استفاده با ابزار و تجهیزات مورد استفاده در زنبورداری بی خطر هستند.

پیشگیری از بیماری لوک آمریکایی
در زنبورداری پیشگیری از شیوع بیماری نقش بسیار مهمی در مدیریت دارد. شما باید اقداماتی را انجام دهید تا مطمئن شوید که از ورود هاگ های بیماری زای لوک آمریکایی به کندوهای خود جلوگیری کرده اید. زنبورداران باتجربه و یا مبتدی باید همگی موضوع پیشگیری را جدی گرفته و آن را در شیوه های مدیریت زنبورستان و کندوی خود اجرایی کنند. تعداد و میزان اسپورهایی که وارد کندوی زنبور عسل می‌شوند، بر سرعت انتشار عفونت در سراسر کلنی تأثیر می‌گذارد. شیوه های خوب مدیریت زنبورستان می تواند تضمین کننده این باشد که آلودگی ها به راحتی به کندو دسترسی پیدا نکرده و یا حداقل جلوی سرعت گسترش آنها گرفته می شود. بازرسی منظم قاب های نوزادان امکان تشخیص زودهنگام بیماری را برای شما فراهم می کند و لذا شما باید حداقل دو بار در سال کل قاب های کندو را بطور تخصصی مورد بررسی قرار دهید.

مدیریت کردن قاب ها
قاب های مولد و سیاه قدیمی می‌تواند به‌عنوان یک مخزن برای اسپورهای بیماری‌ لوک آمریکایی عمل کرده و باعث حضور این بیماری در سطوح پایین در مدت زمان طولانی شود . زنبورداران باید به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، قاب های سیاه و قدیمی را از کندو خارج کرده و به زنبورهای عسل اجازه می دهند تا از قاب های نو و جدید استفاده کنند. معمولا هر 3 تا 4 سال یکبار قاب های سیاه شده موجود در کندو و البته بنا به وضعیت باید از چرخه استفاده خارج شوند.

محدود کردن استفاده مشترک از تجهیزات
استفاده مشترک مواد و تجهیزات بین کندوها را در زنبورستان محدود کنید. ایجاد این محدودیت به شما کمک می کند تا از انتقال و انتشار بیماری ها، انگل ها و آفات از کندویی به کندوی دیگر جلوگیری شود. در مواقعی که استفاده از تجهیزات یک کندو در کندوی دیگر ضروری و اجتناب ناپذیر است، حتماً تجهیزات را تمیز و ضدعفونی کنید. درمان‌های مختلفی مانند سوزاندن و استفاده از سودا و سفیدکننده برای شستشوی تجهیزات، به حذف ماکرو و میکروارگانیسم‌ها از تجهیزات کمک می‌کند. تمیز کردن اهرم زنبورداری هنگام استفاده در بازرسی کندوها نیز به جلوگیری از گسترش بیماری های زنبور عسل کمک می کند.

سیستم مدیریت موانع ( بلوک بندی زنبورستان ) برای پیشگیری از بیماری لوک آمریکایی
پیاده سازی سیستم مدیریت مانع یا بلوک بندی در زنبورستان های بزرگ به جلوگیری از شیوع بیماری های مختلف از جمله لوک آمریکایی کمک می کند. در این سیستم ، کندوها به گروه‌ها و بلوک هایی تقسیم می‌شوند و به عنوان یک واحد منفرد مدیریت می‌شوند. استفاده و تعویض تجهیزات را می توان فقط در داخل یک واحد انجام داد. این امر بیماری، آفات و انگل ها را در صورت شیوع یا هجوم در یک واحد محدود و کنترل می کند. امنیت زیستی، قابلیت ردیابی و تضمین کیفیت را بهبود می بخشد. سیستم مدیریت موانع یا بلوک بندی زنبورستان گامی در جهت اتخاذ و حفظ بهترین شیوه ها در زنبورداری است.

کیت تست بیماری لوک آمریکایی
با استفاده از کیت تست، تشخیص بیماری لوک آمریکایی سرعت می‌یابد. تقریباً 3 دقیقه طول می کشد تا نتایج با استفاده از این کیت های آزمایشی نشان داده شود. نتایج این کیت در سطح آزمایشگاهی دقیق است و می تواند به عنوان دلیل قطعی مبنی بر ابتلای کندو به این بیماری در نظر گرفته شود. یک کیت تست فقط روی یک کندو استفاده می شود و سپس باید دور انداخته شود. هنگام نیاز به آزمایش روی تعدادی کندو می بایست برای هر کندویی که آزمایش می کنید یک کیت تست استفاده کنید.

کیت تست بیماری لوک آمریکایی
برای دیدن کیت تست لوک آمریکایی و قیمت روی تصویر کلیک کنید.

واکسن و درمان بیماری لوک آمریکایی
هیچ واکسن یا درمانی شناخته شده ای برای بیماری لوک آمریکایی وجود ندارد. با این حال تحقیقات امیدوار کننده ای وجود دارد که امیدواریم بتواند به زودی درمانی برای این بیماری ارائه نماید.  این تحقیقات بر روی جلوگیری از جوانه زنی هاگ لاروهای پانی باسیلوس بر روی نوزادان زنبور عسل متمرکز شده که حتی اگر به روده بچه زنبور عسل دسترسی پیدا کنند، باز هم توانایی کنترل آلودگی را از خود نشان دهد. محققان ترکیبی را که معرفی کرده اند برای زنبورها بی ضرر است. نوزادان زنبور عسلی که در این تحقیق در معرض اسپور باکتری ها قرار گرفته بودند، توانستند زنده بمانند. محققان امیدوارند بتوانند این روش را برای جلوگیری از عفونت‌های بیماری لوک آمریکایی کامل کنند.

نتیجه
نظافت و بهداشت مناسب در کندو و زنبورستان از احتمال ریشه دار شدن و گسترش سریع بیماری هایی مانند لوک آمریکایی جلوگیری می کند. پس از آلوده شدن کندو به بیماری باید هوشیاری در زنبورستان شما افزایش یابد. تمیز کردن تدریجی و چرخه ای کندوهای زنبور عسل نیز می تواند برای اطمینان از کنترل آلودگی انجام شود. عفونت های بیماری لوک آمریکایی مسری هستند و می توانند از یک زنبورستان به زنبورستان دیگر سرایت کنند.

اقدامات پیشگیرانه و کنترلی باید بطور توام برای جلوگیری از تلفات استفاده شود. روش ها و تجهیزات مختلفی برای مدیریت و درمان بیماری لوک آمریکایی زنبورهای عسل در اختیار شماست. بنابراین زنبورداران باید روشی را برای درمان و مدیریت اتخاذ کنند که بهترین نتیجه را با مناسب ترین هزینه مالی به آنها داده و همچنین به آنها این اعتماد را بدهد که برای تداوم عملیات زنبورداری ضرری نداشته باشد.

نوشته : Michael Simmonds
تاریخ : May 10, 2023
 

 

    

#بیماری  #زنبور  #عسل   # باکتریایی  # لوک   #امریکایی  # باسیلوس  #فولبرود  #Foulbrood